archief
evameijer.nl

 

 

 

31 augustus

De honden moeten worden beschermd tegen de mensen 

Ik las een vervelend en stigmatiserend bericht over bijtincidenten met pitbullachtigen en andere grote honden met brede kaken op de website van de NOS, waarin wordt gepleit voor strengere regels tav die honden (ik kan me ook niet voorstellen dat de mens van de honden op de foto erbij toestemming heeft gegeven). Maar dat is de omgekeerde wereld. Alle dieren in Nederland en zeker ook de honden (vanwege hun aardigheid) zijn overgeleverd aan de grillen van mensen. Doorfokken, fokken überhaupt (hoe kan het dat feministen voor rashonden kiezen?), verveling, aan de riem trekken, schreeuwen en domineren, enz. enz. zijn kwesties waar velen van hen mee te maken krijgen, soms zelfs op dagelijkse basis. Elke dag breekt mijn hart wel een keer, of het nou is om de kleine man van verderop die tegen zijn Duitse herder schreeuwt en de heupen van die hond, of de grijze pitbull van de buren hierachter die afgeschreeuwd wordt en nooit uitgelaten, of de kleine boxerpup van verderop waar een man steeds harder 'zit' tegen schreeuwt bij het stoplicht terwijl de hond daar nog veel te jong voor is (en boxers worden maar acht door al het fokken), enz enz. De eenzaamheid van honden die de hele dag thuis zijn terwijl hun mens werkt. Honden die van hun vrienden worden gescheiden als mensen ze wegdoen. De vriendelijke buurman die zijn bange oude hondje alleen achterliet bij de dierenarts toen ze moest worden ingeslapen omdat hij het niet aankon. Er moet als eerste een brevet komen voor wie wil samenleven met een tam dier, en een verklaring van goed gedrag en een psychologisch onderzoek (ik denk dat alleen veganisten in aanmerking komen, want de rest van de bevolking laat zien dat ze dierlijke subjectiviteit niet erg hoog heeft zitten), vervolgens moeten de wetten veranderen. Dieren zouden niet te koop moeten zijn want het zijn levende wezens met gevoel en geen handelswaar, en we moeten de publieke ruimte herinrichten zodat de andere dieren in vrijheid kunnen gaan leven. Alle jonge wezens moeten leren over meersoortig samenleven, en we moeten de dieren vragen of zij bij ons willen wonen en niet zomaar voor ze beslissen. Dan pas zal er sprake zijn van verbetering. En niet met het verbieden van dit of dat ras of wetgeving die honden verder benadeelt.     

 

 

30 augustus

Een vroege ochtend 

 

 

29 augustus

De toekomende tijd 

Op Mubi zag ik de film The Future Tense van Christine Molloy en Joe Lawlor, een filmessay over de verhouding tussen Engeland en Ierland, hun eigen geschiedenis (vooral die van Lawlors familie), de zoektocht naar een betere plek om te wonen en misschien ook zoiets als rechtvaardigheid. Los van dat het een aanrader is hebben Molloy en Lawlor net als ik in Dartington gestudeerd aan het Dartington College of Arts, zij wel een jaar of vijftien eerder. De school bestaat niet meer op die plek (een landgoed uit de middeleeuwen, met Engelse tuinen, een gebouw uit 1400 waar filmvoorstellingen waren, en een begraafplaats, ver weg van de bewoonde wereld) wegens bezuinigingen maar ze waren erheen gegaan om te filmen, waardoor het verhaal ineens ook met mijn geschiedenis in gesprek ging. Toevallig waren er twee mannen aan het repeteren voor een voorstelling, er is namelijk nog wel een cultureel centrum, waardoor ik ook weer zag hoe het binnen in de repetitielokalen was. De muziekafdeling zat in een van de grote gebouwen (halls), maar ik ben wel in die lokalen geweest voor voorstellingen van anderen. Het was allemaal heel experimenteel en vrij, een vrijheid die je zelden op kunstacademies vindt (in Den Haag was het heel anders, veel beperkter want meer bewust van de 'kunstwereld'). Uiteindelijk blijkt de tijd natuurlijk altijd weer in cirkels te bewegen. Ik zou er weer eens heen moeten. En de film is dus ook bijzonder, er staat er nog eentje van ze op Mubi, Further Beyond, die ga ik morgen kijken.

 

 

28 augustus

Route

 

 

27 augustus

Animal Politics: Peace, Conflict and Violence  

Over twee weken is het weer tijd voor Mancept, de politieke theorieconferentie in Manchester waar ik jaarlijks met Angie Pepper en Josh Milburn een panel over dieren organiseer. Dit jaar gaat ons panel over vrede, conflict en geweld. Je kunt het programma hier bekijken, volgens mij wordt het een mooie workshop dit jaar. Ik neem zelf deel via internet in verband met de long covid en presenteer ook niks, maar het is ook fijn om dat niet te hoeven, dat er genoeg anderen zijn die het in stand houden. 

 

 

25 augustus

Droom maar over de wolken

 

 

23 augustus

Vooraankondiging 

Ik was in Hoorn om met mijn moeder foto's uit te zoeken voor een overzichtstentoonstelling van mijn vaders werk in de Boterhal. Die opent op 8 oktober, het is een duotentoonstelling met Peter de Rijcke, ook overleden. Als voorproefje kun je op instagram zijn foto's bekijken.

 

 

22 augustus

Beroemde muizen 

Voor het Australische wetenschapstijdschrift Cosmos werd ik geïnterviewd over het leven met ex-labmuizen. Er staan foto's van Bram en Wezel en Spokie bij het artikel en het ontroert me dat ze op deze manier geëerd worden. Je kunt het artikel hier lezen.

 

 

21 augustus

Het geheel

Kamagurka zei bij Zomergasten goede dingen over werken (als kunstenaar of schrijver, of wat je dan ook maakt) - dat je dagelijks moet werken, het controlerende ego opzij moet zetten terwijl je bezig bent (dat komt later van pas, bij het beoordelen), dat de betekenis pas na of tijdens het werken zichtbaar wordt en dat het niet gaat over de losse tekening (bij hem) maar over het geheel. Je moet altijd luisteren naar hetgene wat je maakt, het je aandacht geven en eraan gehoorzamen want het gaat niet om jou, zelf ben je bijzaak. En dat het eigenlijk het leukste is wat er is, ook al vraagt het het beste van je.

 

 

20 augustus

En vandaag 

 

 

19 augustus

Waarnemingen

Ik lees Uit Berlijn, een gesigneerde pocket van Armando uit de dozen met pockets van mijn vader (op alfabetische volgorde – Achterberg, Alberts, Arends, Beckett, Camus, die kant). In Uit Berlijn loopt de schrijver door Berlijn (en gaat naar het theater, het circus) en praat met mensen. Waar waren ze in de oorlog, welke keuzes maakten ze, wat bewoog ze. Er was weinig keuze, laat hij zien, en tegelijk toch heel veel – kleine weigeringen, kleine gestes die tegen de stroom ingingen, of juist details die laten zien hoe fanatiek mensen waren. Soms gaat het niet over de oorlog, maar er is die onderstroom. En zoals altijd leeft het lege veld, het park met oude bomen, het landschap (‘Het landschap wil trouwens ook niet meer stil liggen, er is nauwelijks een horizon te bedenken.’ schrijft hij aan het eind van een treinreis.) Veel schrijvers gaan boven de tekst staan, of boven de wereld (die twee zaken hangen samen) maar Armando dompelt zich onder, alles parlando en niet barok (barok schrijven is in het Nederlands bijna altijd onoprecht), alleen in het uitsnijden van de scènes en het aanwijzen van het absurde neemt hij een standpunt in. Het zijn geen memoires of columns of verhalen, het zijn onderzoekjes naar de werkelijkheid, gestructureerder dan de stijl doet voorkomen (‘waarnemingen’ staat op het omslag). Woorden vinden voor een tijd betekent dat je die tijd moet volgen (evenveel bewegen als bewogen worden), jezelf moet voegen naar de taal. In hoe je schrijft (met oog voor het absurde, of wat ze het kleine noemen maar wat vaak het grote is, of wat ze kwetsbaarheid noemen en wat ook schoonheid is) stel je je ook teweer tegen de vernietiging. Het is mysterieus dat dat kan.

 

 

18 augustus

De steentjes op Spokies graf 

 

 

17 augustus

Pleidooi voor een nieuwe publieksfilosofie

Morgen staat er een stuk in de NRC over waar het volgens mij heen moet met het denken. Het staat nu al online en wel hier. Helaas is de kritische noot over Sartre en de verering van mannelijke genieën geschrapt tijdens het inkorten, ook omdat er een foto van zijn begrafenis bijstaat. Maar laat u daar niet door misleiden, het gaat om de tekst.

 

 

16 augustus

Het pad van vandaag  

 

 

15 augustus

Belonging 

 

 

14 augustus

Terugkijktip 

Gisteren was Bibi Dumon Tak te gast bij Zomergasten. Het was een mooi, ontroerend en belangrijk gesprek, met Theo Maassen, over kwetsbaarheid en veerkracht, taal en dieren, onrecht en wat we daar tegenover kunnen zetten, en uiteindelijk het leven zelf. Je kunt het nog drie weken lang hier terugkijken. We kunnen anders leven.

 

 

12 augustus

Nog een kunstliefhebber 

Duiven en meeuwen zijn natuurlijk niet de enige kunstliefhebbers. Deze reiger zit op een beeld van Jan Goossen bij metrostation Gaasperplas.

 

 

11 augustus

Kunstliefhebbers

Duiven houden van kunst in de openbare ruimte. Laatst zag ik op een warme dag dat de duiven gebruik maakten van het beeld van Mark Manders (met water) op het Rokin. Op dit beeld in Amsterdam Noord, het Spanje Monument van Eddy Roos, zitten ze ook altijd graag (hier samen met een kokmeeuw).

 

 

10 augustus

Het witste woord op weg 

Ondertussen was ik nog te gast bij Teddy Tops in Een uur cultuur op Radio 1 om over de bundel te praten, dat kun je hier terugluisteren. De bundel is ook al toe aan een tweede druk.  

 

 

9 augustus

Vandaag is het je taak om de wolken te vangen 

 

 

8 augustus

Global injustice and animals

Mijn artikel 'Global injustice and animals: towards a multispecies social connection model' is vandaag gepubliceerd in het tijdschrift International Relations. Het is open access dus iedereen kan het lezen en wel hier.
Abstract: In this article I argue for and sketch the outlines of a multispecies social connection model, based on the work of Iris Marion Young. This multispecies social connection model responds to shortcomings in existing approaches to multispecies global justice in animal philosophy and IR. Because the model focuses on concrete structures of injustice, it allows for taking into account relations without categorizing other animals beforehand and for being attentive to nonhuman animal agency, and it recognizes the entanglement of political and economic forces in perpetuating injustice towards animals. The multispecies model also brings to light problems with anthropocentrism in theorizing structural injustice and responsibility. Analyzing multispecies structures of injustice shows how different forms of oppression are connected globally, which offers a better view of animal and human oppression than anthropocentric theorizing. This is important for determining the responsibilities of different kinds of social, political, and economic actors in working toward social change, and for knowing what to work toward. This model can either complement existing political models, or function as the starting point for new multispecies politics. 

 

 

6 augustus

Onderling

Miek Zwamborn stuurde me een exemplaar van haar boek Onderling toe. In dat boek beschrijft ze in gedichten, brieven en verslagen hoe ze het landschap en de niet-menselijke en menselijke bewoners van het eiland Mull leert kennen, waar ze woont. Ook foto's en tekeningen maken deel uit van het onderzoek. Door het boek leer je de plek een beetje kennen, en Zwamborn zelf trouwens ook, maar daarnaast is het een soort gids voor wie beter wil leren kijken naar wat haar/hem/hen omringt, en beter op wil leren gaan in de omgeving. En het is ook gewoon mooi. Te koop in de boekhandel.

 

 

5 augustus

De geschiedenis van de sneeuw

Op zoek naar informatie over de geschiedenis van de sneeuw in Nederland kwam ik bij de website Franks Weer, waar een mooi overzicht van de laatste eeuw te vinden is. Hier.     

 

 

4 augustus

Dag Spokie 

TOT AAN DE MAAN
voor Spokie 

Elke stap is ook een afdruk. De tijd onthoudt wat wij vergeten.
De maan hing al in je vacht. En scheen op je gedachten. 

Hoeveel leven past in een leven? Een korrel rijst en een papiertje, een rozijn.
Er is de troost van de herhaling en van degenen net als jij. 

Hoeveel tijd past in de tijd? Je had je hartslag.
Elke hartslag is ook een afdruk. En blijft bewaard. 

Er is een trap die verder gaat, tot aan de maan. 

Waar je aankomt wacht geen dag of alle dagen.  

 

 

3 augustus

Het onderhouden van het leven

Op zoek naar iets anders kwam ik Mierle Laderman Ukeles' Manifesto for Maintenance Art tegen. Hier. En op de website van de Witte Raaf kun je een stuk van Moosje Goossen lezen dat uitlegt waar het over gaat en dat ook ingaat op het Handshake Ritual, waarin ze alle schoonmakers van New York de hand schudt en bedankt. Hier

 

 

1 augustus

Mijn maatje Spokie 

Ze is al twee jaar en vijf maanden oud.